Forældresamarbejdet

Roller og forventninger i samarbejdet

Vi har vores pædagogiske ståsted i:

• At forældre ved opstart bydes indenfor i et samarbejde omkring deres barns og børnegruppens trivsel og læring på tværs af dagtilbud og hjem

• At forældresamarbejdet baseres på et tillidsfuldt og konstruktivt samarbejde, med respekt for forskellighed, med dialogen som fundament

• At forældre kender deres barn bedst, hvorfor forældrenes perspektiv på barnet har betydning i vores professionelle daglige pædagogiske arbejde

• At vi er ansvarlige for at skabe gode relationer til alle forældre uden at give slip på det professionelle ansvar

• At kernen i samarbejdet er, at vi samarbejder om barnets trivsel, udvikling, dannelse og læring, samt at bidrage til at barnet får en god og tryg opvækst

• At alle forældre er forskellige og det er vores ansvar at rammesætte et differentieret forældresamarbejde baseret på traditioner, muligheder, ønsker og den enkelte families behov

• At det er vigtigt at forventningsafstemme i samarbejdet og tydeliggøre, at vi har forventninger om, at forældrene kommer til os, hvis forældrene har en orientering omkring deres barn/familie, som kan påvirke barnets trivsel

• At vi kommer til forældrene, hvis vi har spørgsmål, en undren eller noget, vi gerne vil samarbejde om og vi har tillige en forventning om, at De kommer til os, hvis de undrer sig over den pædagogiske praksis

Samarbejdet ser sådan ud

Forældresamarbejdet og hermed forældreinddragelsen sker via forældremøder, opstarts -og trivselssamtaler, dialogmøder, arrangementer og den daglige kontakt.

Samarbejdet skal tillige ske omkring børnenes læring. Vi forventer, at forældre holder sig orienteret, tager et medansvar og bakker op om det arbejde, der foregår i forhold til barnets og børnegruppens trivsel og læring.

Det er vigtigt for os, at forældre tænker sig som rollemodeller og tager medansvar i forhold til eksempelvis måden, hvorpå vi omgås hinanden i dagligdagen, f.eks. ved at tage medansvar for oprydning i vores fælles børnehave.

Møder:

• Opstartssamtale: Inden opstart i børnehaven, holder vi opstartsmøde med forældrene, hvor vi hører om deres barn og taler om forventninger til det efterfølgende samarbejde.

• 3 mdr. samtale: I løbet af de første 3-4 måneder vil der være en samtale omhandlende opstart og trivsel.

• 4 og 5 års samtale: Her tilbydes dialogmøder omkring trivsel ved behov.

• 6 års samtale: Alle forældrene bliver tilbudt en samtale, som omhandler trivsel og skolestart.

Mødernes afsæt er barnets trivsel, udvikling og læring.

Forældremøder:

Der er fælles forældremøder i foråret og i efteråret.

I foråret er forældremødet planlagt som en arbejdsdag på legepladsen for børn, søskende og forældre, samt valg til forældrebestyrelsen.

I efteråret holder vi forældremøde med bl.a. information omkring den pædagogiske praksis.

Vores pædagogiske fokus er at styrke det sociale sammenhold og et fælles afsæt i børnefællesskabets læring.

Institutionsbestyrelsen i Børnehaven Kridthuset

Institutionsbestyrelsen i børnehaven består af fem forældrerepræsentanter og to suppleanter, der vælges af børnehavens forældregruppe hvert år i november måned. Derudover består bestyrelsen af den pædagogiske leder og to medarbejderrepræsentanter, der vælges af de fastansatte i børnehaven.

Institutionsbestyrelsen vælger en formand, der ligeledes er med i Dagtilbudsbestyrelsen for Dagtilbud Hasseris.

Dagtilbudsbestyrelsen i Dagtilbud Hasseris er sammensat af dagtilbudsleder, en pædagogisk leder, tre medarbejdere og formændene fra de 12 institutioner.

Institutionsbestyrelsen mødes cirka 4 gange om året. På møderne planlægges forskellige aktiviteter og arrangementer som blandt andet forældrekaffe og sommerfest, og vi diskuterer emner, der har relevans for børnenes og personalets hverdag for eksempel solpolitik, sikkerhed og kostpolitik.

Bestyrelsen inddrages i drøftelsen af processen i relation til arbejdet med den pædagogiske læreplan.