Tryghed, børnefællesskaber og alsidige læringsmiljøer

Vi skaber rammer og et læringsmiljø, der muliggør, at børn oplever tryghed, nærvær, trivsel, læring, udvikling og anerkendende relationer.

Vi opfatter grundlæggende børn som kompetente og selvstændige, samtidig med ved vi, at børn har brug for omsorg, rammer, udfordringer, positive forventninger og tillid fra os.

Nærvær, genkendelighed og daglige rutiner er fundamentet

Barnet og barndom har værdi sig selv, derfor værner vi om børns ret til at være børn, til at lege og lære i forskellige tempo.

Vi har vores pædagogiske ståsted i

• At være nærværende, forudsigelige og omsorgsfulde voksne.
  • At have en anerkendende, relations- og ressourceorienteret tilgang til barnet.
  • At ansvaret for interaktionen og relationen til barnet ligger hos os.
  • At tryghed, genkendelighed og daglige rutiner danner grobund for trivsel og udvikling, såvel for det enkle barn som for hele fællesskabet.
  • At når barnet er trygt og kender hverdages rytme, har det overskud til lege, lære og udvikle sig.

Leg og børnefælleskaber vægtes højt

Leg og fællesskab er grundlæggende for børns trivsel, læring, dannelse og udvikling, derfor er det at understøtte børns leg og børnefællesskaber er en gennemgående del af vores pædagogiske praksis.

Vi har vores pædagogiske ståsted i

• At alle børn skal inviteres ind i og opleve et betydningsfuldt fællesskab.
  • At relationer, venskaber og fællesskaber er afgørende for barnets trivsel, hvorfor vi fastsætter rammer for at børnene imellem kan etablere relationer og venskaber.
  • At vi er kulturbærere af at alle accepteres og anerkendes som de er og sætter rammer herfor
  • At vi sætter rammer op, hvor alle børn oplever at være ok og oplever at mestre
  • At vi skaber miljøer hvor alle børn får tid og rum til at lege og være fordybet i leg
  • At leg og børnenes fællesskaber skal støttes, guides og rammesættes, for at vi sikre at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle.

Alsidige læringsmiljøer hele dagen gennem pædagogiske forløb, læring i hverdagsrutiner og leg

Børn lærer hele tiden, alle steder, hele dagen og derfor er vores rolle at støtte barnet/børnegruppen i forskellige læringssituationer, så barnet/børnegruppen oplever at mestre.

Vi har vores pædagogiske ståsted i

• At vi sætter rammer op for læringen, både i pædagogiske forløb, læring i hverdagsrutiner og leg
  • At vi har ambitioner på alle børns vegne og derfor udfordre vi alle børn ved, at vise at vi har tillid til, at de kan mestre selv – samtidig med at vi anerkender børnene, når det øver sig
  • At vi tilrettelægger læringsmiljøer, der så vidt muligt, inddrager børnegruppens perspektiv og forudsætninger